Jump to content

Interiorcad afwerking kant na contourfrezing


GBV

Recommended Posts

Plaat materiaal kan automatisch worden afgewerkt met kantenband, maar hoe teken ik een kantenband (of wat er op lijkt) op de kant die ontstaat na een contourfrezing?

Ik heb een halve cirkel getekend in een kastdeurtje met eiken fineer (en dat in 2 deuren, zodat het 1 hele cirkel vormt rondom een ronde spiegel) en daar heb ik een contourfrezing op toegepast die door het materiaal heen gaat. 

Wie heeft een tip om 1mm dik hout in de cirkel als kant afwerking te tekenen?

Link to comment
Share on other sites

Guest Yana Baeyens

Beste GBV

Hoe je dit gaat tekenen, hangt af van welke informatie je eruit moet halen.

Is dit puur voor visualisatie naar de klant toe, dan is de manier van nidecker hierboven een goede optie.

Heb je deze informatie nodig naar productie toe, kan je enkele zaken doen:
1) In de kastengenerator een opmerking schrijven bij het materiaal van de deur. Deze opmerking wordt me geëxporteerd op zaaglijsten, zodat je achteraf weet dat de contour voorzien moet worden van kantenband.
2) De kastdeur tekenen in 2D (uitsnijding van vlakken of polylijn) en deze omzetten naar een Onderdeel Op Maat. Op deze manier gaat hij alle zijdes herkennen en hierop kantenbanden toepassen. Deze kunnen nog aangepast worden bij de Materialen van het Onderdeel Op Maat (infopalet).

Link to comment
Share on other sites

Het afleiden van de kan met (met 3D gereedschap lukt) met de functie ' oppervlak afleiden'. Het extruderen lukt vervolgens niet. Ik heb nog geprobeerd een polygoon te maken met de functie opvulling van het afgeleide deel, maar dat ging ook niet. 

Het afgeleide deel heb ik bevestigd met de groen vink (enter). Zit het in de instellingen van Afleiden? Of moet er nog iets gedaan worden als tussenstap?

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het nog eens geprobeerd en het lukt

Afgeleide en op de ALT (windows) drukken voor de achterkant te selecteren. Dan verplaats ik dit naar boven (Ctrl+m) met 50 cm. Dan geef ik daar een dikte aan met extrudeer , geeft daar een materiaal aan en verplaats dit terin 50cm naar beneden

Link to comment
Share on other sites

ik gebruik vectorworks standaard, misschien zit daar nog een verschil.

De afgeleide wordt oranje bij selecteren. Vervolgens ga ik extruderen (ook de afgeleide even verplaatst). Als de afgeleide is verplaatst dan is die onzichtbaar (is hij sowieso). Ik kan hem opzoeken dan wordt hij weer oranje. Er gebeurd alleen niet iets als ik met het selecteren ook de alt toets gebruik en weet niet goed wat je met de achterkant bedoelt (in het info palet is wel de normaal te keren, ik dacht voor voor of achterkant). 

Heb je nog een aanvulling?

 

 

Link to comment
Share on other sites

ALs hij doorzichtig is wilt zeggen dat hij geen kleur vulling heeft, moet je eens met je kleuren vulling spelen en ook eens met de rendertextuur, moet in ieder geval bij vulling een egale kleur staan (eens even veranderen van kleur kan wonderen doen)

 

Ik gebruik de Studio versie met interiorcad

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information