Jump to content
Arnold Onink

Pixelige rendering van spotjes

Recommended Posts

Als ik een zichtvenster wil renderen wordt het lichtbeeld van de spotjes erg pixelig, vooral waar het een wit vlak raakt.
Waar komt dit door en hoe kan ik dit voorkomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef mijn zichtvenster een DPI waarde van 150 en krijg volgens mij toch een goed resultaat. En hoeveel gebruiken jullie meestal voor de renderings ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kun je de DPI voor het zichtvenster instellen? Ik gebruik VW 2018

De presentatielaag staat standaard op 200 DPI, maar zelfs met 300 DPI krijg ik nog pixels.
Als ik in Open GL render, dan heb ik geen pixels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Post eens een afbeelding van het pixelprobleem, dan kunnen we beter zien wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bekijk de Remarkable Renderworks serie op Youtube. Zoek de afleveringen over licht.

Korreligheid komt doordat omgevingslicht (ambient light) aan staat, en indirecte verlichting uit.

Weergave > omgevinslicht > indirecte verlichting: kies: Normaal (4 reflecties) of Binnen (16 reflecties).

Zet bij instellingen de lichtsterkte naar 0% (dit is de ambient light waarde) en zet contactschaduw eventueel aan.

Soms zorgt een HDRI achtergrond ook voor korreligheid, zet eventueel onderaan "berekening omgevingslicht" op geen of kies een andere achtergrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder het resultaat:
Ik heb de lichtsterkte op 0 gezet en de dpi naar 400.
De HDRI heb ik uit gezet.

Het blijft nog steeds een beetje pixelig / korrelig, maar minder dan eerst.
Ik wil de DPI niet te hoog zetten vanwege de rendertijd.

Heb je nog meer suggesties?

1049804261_Pixelerendering1.JPG.b0f6ce6df0a6ddf0734fa1f4c9df4099.JPG1219218703_Pixelerendering2.thumb.JPG.b0ce7e8e8b5228e377ff393c8f91e7cf.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er misschien een displacement mapping of parallax afstand in je wand textuur (bij onderdeel reliëf)?

Rechts zie ik iets van een rafelrand, gaat je wand daar de hoek om? Dat kan door een reliëf-instelling komen. Links lijkt hij strak omdat je meer van voren op de hoek kijkt.

Reliëf kan voor een korrelige schaduw verstrooiing zorgen als een en ander te grof staat ingesteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De textuur van de wand is niet ingesteld, dus standaard wit.
Waar kan ik zien wat hiervoor ingesteld is?

Van links naar rechts:
Wand in vooraanzicht, wand in zijaanzicht, houten fronten van keuken in vooraanzicht.
De linker wand in het vooraanzicht is strak omdat hier geen licht op valt.

De wanden en de houten fronten hebben geen relief ingesteld staan.
Maar de houten fronten zijn ook pixelig, net als de wand, maar hier valt het minder op.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information